פסטיבל רבין השנה צפוי להיות מוצלח מהרגיל

לכבוד פסטיבל רבין (ההטעמה במלרע) המתרגש ובא עלינו חיברתי עליו ערך ב"דורבנות", נראה אם הוא יעבור את הסינון של העורכים. לטובת קוראי האמיצים אני מפרסם גם כאן את הערך בתוספת הבהרה.

כינוי נפוץ בחוגי הימין להילולה התקשורתית ופולחן האישיות הכובש את התקשורת סביב יום רצח רבין. יכול לתאר גם כל ניפוח של אירוע לצורכי רייטינג או צבירת הון פוליטי.

– "עזריה, בוא נרד לשאוב איזה לאפה".
– "בחייך בנאדם! איפה אתה חי?! אתמול התחיל פסטיבל רבין, לא מתאים לתימני מתולתל כמוני להסתובב היום ברחוב".

– "רדו ממני, לא התכוונתי בחיי, אל תתחילו לי פה עכשיו פסטיבל רבין".

שמועות עקשניות בעלות ביסוס מסוים הרצות כבר מספר שבועות בבלוגים, באתרי סקופים ובטוויטר (אך לא בפייסבוק הישנוני) מספרות על חשיפה תקשורתית קרובה לגבי מחתרת ימנית חדשה שניסתה לפגוע באיש השמאל פרופ' שטרנהל ובחברי כת "עדי יה" באריאל, לחלופין מדברות השמועות על מעצר חשוד ברצח הצעירים ההומוסקסואלים במועדון הנוער בתל־אביב. מגיב אחד באתר אחד כבר רמז: "יעקב אחרי הטייטל". שמועות, כבר אמרנו.

תחושת הבטן (או אולי כאב הבטן) שלי ושל חברים להם סיפרתי על השמועות הייתה שהפרשה תיחשף בסמיכות לפסטיבל רבין כדי ששוב יוכלו לדבר על כך ש"לא הפנמנו את רצח רבין" ו"ההסתה נמשכת" וכדי לגזור קופון פוליטי על גבו של הימין הדתי־לאומי.

הבהרה חשובה בכותבי על "פסטיבל רבין" אין בכוונתי לתמוך בכל צורה שהיא ברצח כלשהו, קל וחומר לא ברצח פוליטי וקל וחומר בן קל וחומר שלא ברצח יצחק רבין. עיקר הביקורת שלי היא כנגד הדרך והצביעות בה התקשורת מסקרת ומציגה את יום הזכרוןן החשוב לרצח הפוליטי של יצחק רבין. ערוצי תקשורת רבים מאדירים את האיש על לא עוול בכפו, מפמפמים מסרי "שלום עכשיו" במסווה של דיון על מורשתו. קולות שהתנגדו לדרכו הפוליטית אינם מוצגים ומעולם לא שמעתי בתקשורת הצבועה על "מורשת גנדי" (לעומת המושג "מורשת רבין").

פורסם בקטגוריה יהדות ודעות אחרות, תרבות, עם התגים , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

8 תגובות בנושא פסטיבל רבין השנה צפוי להיות מוצלח מהרגיל

  1. מאת נעמה‏:

    אני מנותקת כלכך שאני לא רואה פסטיבל גם אם הוא רוקד סביבי הורה. אבל אני יכולה להבין על מה אתה מדבר.

  2. שלום וברכה –
    ראשית דוקא בפייסבוק התעדכנתי לראשונה על המעצר לכאורה של החשוד לכאורה בפיגועים לכאורה נגד פרופ' שטרנהל ובבר-נוער.
    שנית, השמועות שהתגלגלו אצלי (אכן, שמועות ותו לא) לא עוסקות בכת עדי-יה-וה.
    שלישית, ההשערה שיש כאן רצון לתזמן גילוי וחשׂיפה עם "פסטיבל רבין" דוקא כן מצאה דרכה אלי. אם כן או לא, נדע תוך זמן קצר ביותר, שכן החגיגות כבר בעיצומן והשׂמחה רבה (i).
    ולסיום, מקריאת חלק גדול מהתגובות לפרסומים השונים של השמועות השונים עולה שלא מעט בימין הדתי אכן לא הפנימו כלום. נהפוך הוא.

    • מאת אריאל‏:

      שלום ד"ר אמיתי, מעניין שאתה שמעת על כך לראשונה בפייסבוק. הרצתי חיפוש בפייסבוק ולא מצאתי אזכור של שמו של החשוד. ייתכן שהשמועות עברו שָם ללא שֵם.
      האמת לא התעמקתי בהמשך הדיונים בפורומים השונים ואני לא יודע כיצד הגיבו בימין הדתי לשמועות. אני מסכים איתך שחלקים מסוימים שמחים ברצח רבין (לדעתי אלו שוליים למדי או שאלו ילדים בעלי חשיבה צרה ורדודה שלא מבינים מהו מוות) אבל יש גם חלקים נרחבים הרבה יותר שמתעבים את דרך האלימות.
      חוץ מזה בהצצה לאורך האתר שלך ראיתי שאתה מקפיד להמיר כל "יה" בסוף מילה ל"יא", כמו "דמוקרטיא" וכדו' ואילו כאן אתה כותב "יה-וה" באופן רגיל. מה עומד מאחורי השינויים?

      • מאת חתול‏:

        "לא תשא את שם ה' אלוקיך לשוא"
        אני הייתי נמנע לפרסם את שם ה' בבלוג שלי. מוזר שאתה מפרסם אותו ואפילו כותב.

        • מאת אריאל‏:

          תודה, ערכתי. לפי מה שאני יודע אין איסור לכתוב את השם המפורש, עיקר הבעיה היא בהגייתו – "לא תישא את שם ה' לשוא" או במחיקתו – "לא תעשו כן לה' אלוקיכם". וחוץ מזה כתיבה באינטרנט היא לא כתב במובן המקובל הרגיל וגם אין בעיה למחוק אותו. כך לפחות קראתי בכמה שות"ים. ובכל זאת שיניתי כי זה בכל זאת סוג של זילות.

      • שוב שלום –
        בפייסבוק אכן לא מצאתי את השם המפורש (של יעקב טייטל, לא של רבש"ע). השמועות שם דיברו על תפיסת הרוצח מבר-נוער (הפרט המרכזי היחיד שכנראה כרגע דוקא אינו נכון).

        לגבי בחירה בדרך האלימות – אינני מתימר להכיר את כל הציבור הלאומי-דתי. אני מכיר אישית לא מעט אנשים השייכים לציבור זה, שמסתייגים מאד ואף כועסים מאד על מי שבוחר באלימות. לצערי, אני נחשׂף גם ללא-מעט קולות הפוכים.
        העצב הגדול הוא שאת המהומה שנגרמת מאבן אחת שאדם מניף להכות בה את אחיו (מי אמר קין והבל?), אלף חכמים יתקשו להרגיע.

        לגבי איות: את שם השם אני כותב ואף הוגה (כשצריך; לעולם לא לשוא). לטעמי הנוהג לכתוב, למשל, יקוק או ידוד, יש בה זילות גדולה בהרבה. יותר מזה, הנוהג לקרוא "אדני" בכל מקום בו כתוב השם המפורש גורם לחוסר דיוק ולבלבול. אילו התפתיתי למיסטיקא, הייתי דורש כאן תילי תילים.

        לגבי הכתיב שלי ב-יא, יש הסבר מפורט למדי כאן: http://www.yehudemo.org/?p=30

        והנה גם טרקבק ידני מהיום: http://www.yehudemo.org/?p=1398

  3. מאת נתן-אור‏:

    אתה יודע שיש לערך שלך שידרוג (לטעמי הוא שדרוג)
    מכיוון שהיא תקופה של כשבוע וחצי בין התאריך העברי לבין התאריך הלועזי הרי שהביטוי הנכון לימים שבין לבין הוא "חול המועד רבין"…

השאר תגובה