מה אתם באמת יודעים על חנוכה?

אור נרות מסביב

אור נרות מסביב (צילום: RonAlmog, רשיון: CC-BY-A 2.0)

כן, אני יודע שחג החנוכה כבר הסתיים, בכל זאת זה זמן טוב לבדוק האם אתם באמת יודעים מהו חג החנוכה. הנה 6 שאלות, חלקן מקוריות שלי, חלקן מעובדות משל אחרים, על חנוכה, בין הפותרים נכונה יוגרלו נרות חנוכה משומשים:

  1. מי הראשון שחגג חג בזמן חנוכה ולמה?
  2. מה פירוש המילה "חנוכה" המופיע בשמו הנפוץ חג החנוכה?
  3. מה פירוש המילה "אורים" המופיע בשמו השני חג האורים?
  4. מדוע חג החנוכה נמשך שמונה ימים?
  5. באיזה ארץ גרו היוונים של חג החנוכה?
  6. האם החשמונאים קראו מגילת אסתר או אולי מרדכי ואסתר הדליקו חנוכיה?

מבין קבוצה נכבדה של אנשים ששאלתי עד עתה, מעטים ידעו להשיב לעניין. בהמשך אני מבטיח גם תשובות, חלקן אני מבטיח יפתיעו רבים.

מה אתם אומרים?

פורסם בקטגוריה יהדות ודעות אחרות, תרבות, עם התגים , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

14 תגובות בנושא מה אתם באמת יודעים על חנוכה?

  1. אנסה את כוחי.

    1. כפי שכתוב בחשמונאים א' פרק ד' החל מפסוק מ"ג
    http://www.daat.ac.il/daat/hasfarim/hashmonaim-a-2.htm
    בשנת 148 (לשטרות) שהיא שנת 164 לפנה"ס התבצעה פעולת הכנת המקדש לקראת חידוש הקרבת הקורבנות. פעולה זו, שנוהלה על ידי יהודה ואחיו, לוותה בשמחה ונמשכה שמונה ימים.

    2. חנוכת המזבח היא השם הכולל לטיהור בית המקדש, עשיית כלים חדשים וכו. כלומר הכנת בית המקדש לקראת חידוש הקרבת הקורבנות.

    3. המילה אוּר (עם שורוק) משמעותה אש או מדורה. הקישור של חנוכה לאש הוא קדום. כבר יוסף בן מתתיתיהו מציין שהחג מכונה חג האורות או חג האורים.

    4. כפי שכתוב במקור של חשמונאים א' – החגיגה המקורית של חנוכת המזבח נמשכה שמונה ימים.

    5. אנטיוכוס הרביעי (אפיפאנס) מלך בממלכה הסלאוקית שבירתה באותם ימים הייתה אנטיוכיה, היום בדרום טורקיה סמוך לגבול עם סוריה.

    6. הראיות ההיסטוריות לחג הפורים פחות מוצקות מאשר לחנוכה, אך ברור שמאורעות מגילת אסתר התרחשו כמה מאות שנים קודם לכן, בעת גדולתה של הממלכה הפרסית.

    • מאת אריאל‏:

      אריה, טוב מאוד! (המורה שבי הבליח לרגע החוצה) מרבית התשובות נכונות, אך חלקן מציג רק חלק מהתשובה המלאה.

      לעת עתה אתה הוא הזוכה בנרות חנוכה משומשים, הם כרגע מפוזרים להם באטמוספירה כפד"ח ואדי מים. אתה מוזמן לאסוף אותם ;-).

      מגיבים נוספים מוזמנים לנסות ולהציג את התשובות כפי שהם מכירים אותן (או כפי שלימדה אותם הגננת).
      ובינתיים אתן רמז לשאלה מספר 1: התשובה קשורה ישירות לתאריך הלועזי בו פורסם הפוסט.

      • מאת אליהו החמוץ‏:

        1. ראה ימים שהולכים ומתקצרים – וסוף ההתקצרות הוא ב-21 בדצמבר, היום הקצר ביותר, ומשם הולך ומוסיף.
        4. במקבים ב נאמר שהיה זה חג להשלמת חג הסוכות שהתבטל עקב הכיבוש היווני, חג הנמשך ח' ימים עם שמיני עצרת.
        5. סוריה – בית סלווקוס + אסיה הקטנה, מקדוניה, לאקוניה.

  2. 1. אדם הראשון חגג עקב כך הפגת החשש שהלילה ישלוט לחלוטין, עד חנוכה הימים יתקצרו ואדם הראשון חשש שעקב חטאו ישלוט הלילה.

  3. מאת חתול‏:

    ניסיתי להגיב אתמול אבל הבלוג שלך התנגד.

    1. אדם הראשון, כשראה שהימים מתחילים להתארך הבין שנמחל חטאו.
    2. חנוכת המזבח.
    3. אש.
    4. זכר לנס פח השמן שדלק שמונה ימים. הפוסקים דנו באריכות למה שמונה ימים ולא שבעה ואכמ"ל.
    5. סוריה.
    6. החשמונאים קראו מגילת אסתר.

    והתבנית לא כל כך נוחה. טופס התגובות נמצא אי שם למטה.

  4. מאת אריאל‏:

    אחרי התגובה של אליהו החמוץ ושל כל האחרים, נשארה רק שאלה אחת פתוחה ולא מדויקת עד הסוף: מה פירוש "אורות"? וזה לא בדיוק מה שהציעו עד עתה.

  5. מאת אליהו החמוץ‏:

    בישעיה (כמדומני) נאמר "באוּרים כבדו את ה'", ונחלקו הפרשנים מהם "אורים" אלו; יש המפרשים: אש, ויש המפרשים (לפי התקבולת) שאלו הם "איי הים". קיבלת לפנים?

  6. מאת אריאל‏:

    אליהו החמוץ (במלח או בחומץ?), לא, לא קיבלתי לפנים. מקור השם "חג האורים" הוא ביוסף בן מתיתיהו ופירוש "אורים" הוא הְאָרַה מלמעלה למטה, באותה משמעות שנזיר בודהיסטי משתמש כשהוא מתארת את עצמו כמואר.

  7. עכשיו יודעים קצת יותר (-:

  8. מאת אליהו החמוץ‏:

    דווקא היום ראיתי את דברי פלביוס במקורם והם באמת תמוהים.
    לא בטוח שהפירוש שלך הוא הנכון, אפס.

  9. מאת אריאל‏:

    תוכל לצטט? שמוק!

השאר תגובה